Rosół z bażanta


Dziś chciałabym przedstawić Wam przepis na mój ulubiony rosół.
Tak jak wspominałam wcześniej, dzięki temu, że mam w rodzinie myśliwego (dzięki tato!) mogę delektować się przepysznym smakiem rosołu z bażanta.

Źródło zdjęcia: wikipedia.pl

Bażant ma delikatne mięso bogate w składniki odżywcze. Jest znacznie zdrowszy od popularnego w naszej kuchni kurczaka. Kiedyś królował na polskich stołach. Dziś bażant, który zaliczany jest do dziczyzny, jest trudno dostępny, ale coraz częściej pojawia się w sklepach, więc mam nadzieję że wkrótce powróci na nasze stoły :)



Rosół z bażanta
Składniki:
- 1 bażant (obrany, podzielony na kawałki)
- 3 marchewki
- 2 małe pietruszki
- kawałek selera
- liść pora
- 2 liście laurowe
- 3 ziela angielskie
- 2 ziarna czarnego pieprzu (całe)
- pietruszka
- koperek
- lubczyk
- sól
- pieprz
- przyprawa do zup maggi

Przygotowanie:
Bażanta dokładnie myjemy po czym wkładamy do garnka, zalewamy zimną wodą, zagotowujemy.

Gotujemy kilka minut, czekamy aż na powierzchni wody zbiorą się szumowiny po czym wylewamy wodę z garczka, a mięso płuczemy. Przekładamy z powrotem do garczka i zalewamy świeżą wodą. Stawiamy na palniku, zagotowujemy, po czym zmniejszamy ogień tak, aby rosół lekko pyrkotał. Dorzucamy liście laurowe, ziele angielskie i ziarna pieprzu.


Rosół gotujemy ok. 2,5 h. Mniej więcej w połowie czasu dorzucamy obrane warzywa – marchewkę, pietruszkę, seler oraz wkładamy pora.

Gdy rosół będzie gotowy przecedzamy go. Liście laurowe i ziele angielskie wyrzucamy, natomiast mięso i część warzyw odstawiamy na bok (w rosole zostawiłam tylko połowę marchewki). Jestem zwolennikiem zasady, że nic się w kuchni nie marnuje, także wszystko wykorzystam :)

Wywar z bażanta, solimy i pieprzymy do smaku. Doprawiamy maggi i lubczykiem.

Podanie:
Do mojego rosołu z bażanta zrobiłam domowy makaron (przepis pojawi się niedługo na blogu). Po jego ugotowaniu, przekładamy go do miseczki, posypujemy natką pietruszki i koperkiem, po czym zalewamy gorącym rosołem.




Mięso i część warzyw z rosołu:
Ugotowane mięso należy oddzielić od kości i chrząstek, a później możemy z niego zrobić co tylko wpadnie nam do głowy. Możemy zrobić z niego potrawkę i podać na drugie danie np. z ryżem lub kaszą. Możemy również zmielić mięso i warzywa w maszynce a następnie wykorzystać je jako farsz do krokietów, pierożków, uszek czy do zrobienia pasztecików.
Oczywiście jeśli ktoś lubi, może pokroić je na kawałki i wrzucić do miseczki z rosołem.


PS przepis jest uniwersalny, zamiast bażanta możemy użyć kurczaka, indyka czy mięso wołowe. Jednak rosół z bażanta ma charakterystyczny smak, który mi bardzo odpowiada. 

Voilà! Smacznego,
Weronika

Komentarze

  1. Witam dziękuję za przepis.
    Odnośnie przypraw-gotowa przyprawa Maggi to "sos"którego podstawowym składnikiem powinien być lubczyk.

    OdpowiedzUsuń
  2. dziś robię rosół z bażanta, dziękuję za przepis ,zobaczymy co moje dzieci i żonka powiedzą na smak rosołku z makaronem z dziczyzny. Pozdrawiam; Janek

    OdpowiedzUsuń
  3. dziś robię rosół z bażanta, dziękuję za przepis , zobaczę co powiedzą moje dzieci i żonka na smak rosołu z makaronem .
    Pozdrawiam ; Janek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, proszę dać znać czy smakował!
      Pozdrawiam

      Usuń

Prześlij komentarz