Pieczona kaczka z jabłkami, purée ziemniaczano-marchewkowe i sałatka z roszponki z cytrusami



Z racji tego, że wczoraj skończyłam 25 lat postanowiłam przygotować na obiado-kolację coś wykwintnego. Pomyślałam, że dobrym pomysłem będzie podanie kaczki z jabłkami.
Przyznaję, że trochę się obawiałam, ponieważ robiłam ją pierwszy raz. Ale wyszła naprawdę wyśmienicie. Lubię potrawy z dodatkiem owoców czy na słodko, dlatego też dzisiejsze połączenia smaków bardzo mi odpowiadały.
Jeśli przepis wydaje się Wam trudny, to nic bardziej mylnego! Faktycznie trochę pracy przy tym daniu jest, ale znam potrawy bardziej pracochłonne. A smak wynagradza wszystko :)

Pieczona kaczka z jabłkami, purée ziemniaczano-marchewkowe i sałatka z roszponki z cytrusami
Składniki:
Na kaczkę
- ok. 2kg kaczka (u mnie 1,86kg)
- 3 kwaśne jabłka ok. 0,7kg (u mnie szara reneta)

Na marynatę:
- 1/3 szklanka oleju
- ¼ szklanki octu jabłkowego
- 1 płaska łyżka słodkiej papryki
- 1,5 łyżki suszonego majeranku
- 1 łyżeczka suszonego rozmarynu
- pieprz

Dodatkowo:
- 3 ząbki czosnku
- sól morska

Na glazurę
- 1/3 szklanki wody
- 2 łyżki miodu
- 1 łyżeczka suszonej papryki

Na purée ziemniaczano-marchewkowe:
- 3 szt. sporych ziemniaków
- 4 szt. marchewek
- 1/3 szklanki mleka
- 1 łyżka masła
- sól
- pieprz
- odrobina gałki muszkatołowej
- odrobina przyprawy do piernika

Na sałatkę z roszponki
- roszponka
- ½ pomarańczy
- ½ grejpfruta
- garść kiełków (u mnie rzodkiewki)
- kilka listków bazylii
- opcjonalnie: garść prażonych ziaren (u mnie domowa mieszanka pestek dyni, słonecznika, sezamu)

Sos do sałatki:
- 1/3 szklanki oliwy z oliwek
- 2-3 łyżki octu jabłkowego
- odrobina suszonej słodkiej papryki

Do podania: dodatkowo domowa żurawina.

Przygotowanie kaczki:
Kaczkę dokładnie myjemy i osuszamy. Do sporego naczynia wlewamy wodę i dodajemy 1 czubatą łyżkę soli, mieszamy do jej rozpuszczenia. Wkładamy kaczkę w wodę na 30 minut, po 15 min obracamy ją na drugą stronę.
Po pływie tego czasu wyjmujemy kaczkę z solanki, osuszamy papierowym ręcznikiem.Posypujemy ą solą morską i wyciśniętymi przez praskę ząbkami czosnku. Dokładnie wcieramy w mięso (również w środku).
Składniki marynaty dokładnie mieszamy i nacieramy nią mięso (również w środku). Przekładamy do naczynia, przykrywamy folią spożywczą i wkładamy do lodówki na kilka godzin.
Gdy kaczka spędzi w naszej lodówce kilka godzin i będzie gotowa do wyjęcia, przygotowujemy jabłka. Obieramy je ze skórki, wycinamy gniazda nasienne i kroimy w sporą kostkę. 
 
Wkładamy w środek kaczki ściśle jak najwięcej kawałków jabłek. Zszywamy kaczkę nitką lub sznurkiem, albo zabezpieczamy wykałaczkami. Przekładamy do naczynia w którym będzie się piekła.
Kawałki jabłek, które nie zmieściły się w kaczce możemy ułożyć obok niej w czasie pieczenia - wtedy wzbogacą smakiem sos, który powstanie. Jeśli lubimy kwaśne jabłka tak jak ja i jeśli nie możemy się oprzeć - możemy potraktować resztkę kostek jako przekąskę ;)

Przygotowujemy glazurę. W wodzie rozpuszczamy miód i dodajemy suszoną słodką paprykę.
Rozgrzewamy prodiż lub piekarnik i wkładamy do niego zamarynowaną, nadzianą kaczkę. Polewamy połową glazury. 
Pieczemy w zależności od wagi. Kaczkę o wadze 2 kg pieczemy 2h, 1,5 kg - 1,5h itd. Moja kaczka ważyła 1,86 kg i piekła się ok. 1h 45-50min.
W połowie czasu pieczenia (mniej więcej po 1h) przewracamy kaczkę na drugą stronę i polewamy resztą glazury.

Przygotowanie purée ziemniaczano-marchewkowego:
Ziemniaki i marchewkę gotujemy do miękkości w osolonej wodzie. Odcedzamy, dodajemy mleko i masło. Miksujemy za pomocą blendera. Dodajemy gałkę muszkatołową i przyprawę do piernika. Doprawiamy solą i pieprzem do smaku.

Przygotowanie sałatki:
Do miski wkładamy roszponkę.
Połówkę pomarańczy i grejpfruta obieramy, kroimy w niedużą kostkę. Dodajemy do roszponki. 
Kiełki myjemy pod bieżącą wodą, osuszamy papierowym ręcznikiem, dodajemy do reszty składników, mieszamy.
Składniki sosu łączymy ze sobą. Ziarna prażymy na suchej patelni.
Sałatkę polewamy sosem chwilę przed podaniem, posypujemy prażonymi ziarnami.

Podanie:
Moja kaczka została podana w towarzystwie z jabłek z farszu, purée ziemniaczano-marchewkowego, roszponki z cytrusami oraz domowej żurawiny. Mięso możemy polać sosem, który powstał z pieczenia kaczki. Do picia tym razem nie wino, natomiast piwo o smaku grejpfrutowym :)

Voilà! Smacznego,
Weronika

Komentarze

Prześlij komentarz