Żurek

 
Nigdy nie lubiłam żurku, dopóki sama nie zaczęłam go robić ;) A obecne uwielbienie do kwaśnych rzeczy skutkuje tym, że często pojawia się na naszym stole, obowiązkowo z dużą ilością kiełbasy, jajek i ziemniaków ze skwarkami (ah ten mój T. i jego preferencje:)
Bardzo chciałam w tym roku zrobić własny zakwas, ale niestety czas mi nie pozwolił. Ale obiecuję poprawię się i już za jakiś czas wrzucę przepis  na domowy zakwas!
Pewnie ile kucharek, tyle przepisów na idealny żurek. Oto moja propozycja, bardzo sycąca i gęsta. Idealna na Wielkanocny obiad! 

Żurek 
Składniki:
- kiełbasa biała surowa - ilość wedle uznania
- kiełbasa wędzona - ilość wedle uznania
- 1 butelka gotowego zakwasu (500 ml) lub domowy zakwas
- 2 małe marchewki
- 1 pietruszka
- kawałek selera
- 1 mała cebula
- kilka suszonych grzybków
- 2 liście laurowe
- 2 ziela angielskie
- 2 ziarna pieprzu
- 2 duże ząbki czosnku
- chrzan
- sól
- pieprz
- suszony i świeży majeranek
- suszona pietruszka
- maggi

+ rzeżucha do podania


Przygotowanie wywaru:
Marchewkę, pietruszkę, seler oraz cebulę obieramy i wrzucamy do garnka. Zalewamy wodą. Dodajemy pokruszone grzybki, liście laurowe, ziele angielskie, ziarna pieprzu. Zagotowujemy i gotujemy na wolnym ogniu przez ok. 30 minut.
Po tym czasie wyławiamy wszystkie składniki i zostawiamy sam wywar. Wrzucamy całe kiełbaski i gotujemy kolejne 20-25 minut. W czasie gotowania kiełbasy nakłuwamy ją, aby wypłynął z niej tłuszcz.

Po upływie 25 minut, wyjmujemy kiełbasę i odkładamy na bok, aby trochę przestygła.

W tym czasie do garnka wlewamy zakwas. Ja mieszam dokładnie zakwas z mąką która osadziła się na dnie i całość wlewam do garnka. 
Dodajemy przeciśnięty przez praskę czosnek i zagotowujemy.

Kiełbasę kroimy na kawałki (np. talarki) i wrzucamy z powrotem do zupy. Całość gotujemy razem ok. 5 minut. Dodajemy suszony majeranek (dużo!) i pietruszkę.

Żurek doprawiamy chrzanem, solą, pieprzem i maggi. Ciężko określić ilość, więc napiszę, że wedle uznania. Należy powoli doprawiać zupę i próbować, aż będzie nam smakować i według nas będzie idealna :) Na sam koniec posypujemy świeżym majerankiem i mieszamy.

Podanie:
Żurek podałam na bogato, czyli z kawałkami ugotowanego na twardo jajka oraz ziemniaczkami ze skwarkami z boczku. Żurek przed podaniem posypałam świeżą rzeżuchą. 
Voilà! Smacznego,
Weronika

Komentarze