Makaron domowy


Prosty przepis na domowy makaron. Zrobienie go nie zajmuje pół dnia a ja zdecydowanie wole takie kluseczki, niż te kupione w sklepie czy markecie. Dodatkowo, gdy ma się maszynkę do robienia makaronu, jego zrobienie ogranicza się praktycznie do zagniecenia ciasta, kręcenia korbką, ugotowania i odcedzenia :)

Polecam Wam domowe makarony, w różnych kształtach, zrobione z różnego rodzaju mąki z dodatkami np. sokiem z buraków czy kurkumą.

A kto z nas nie lubi domowego makaronu? Od razu przypomina się smak dzieciństwa: niedziela, świeżo ugotowany makaron ze śmietaną i cukrem.. ah!


Makaron domowy 
Składniki:
-3 szklanki mąki
-1 duże jajko (u mnie podwójne)
-3/4 szklanki wody
-szczypta soli

Dodatkowo: mąka do posypywania ciasta


Z podanych składników zagniatamy ciasto. Powinno być ono elastyczne, ale dość twarde.


Uwaga: wodę dodajemy powoli, w zależności od potrzeb. Być może będziecie mieli mniejsze jajko niż ja i do zagniecenia ciasta będzie potrzeba trochę więcej wody :)

Do zrobienia makaronu użyłam prezentu od teściowej – cudownej maszynki do robienia makaronu. Dzięki niej nie musiałam wałkować ciasta na cienkie płaty, ponieważ ma ona wbudowane wałki, z możliwością regulacji grubości wałkowania. Maszynka w zestawie miała również dodatkową nakładkę, dzięki której mogłam zrobić dwa rodzaje makaronu, cienkie niteczki oraz grubsze wstążki (fettuccine).









Jeśli nie macie maszynki:
Kulę ciasta dzielimy na 2-3 części. Każdą z części rozwałkowujemy na cienki placek (podsypujemy mąką, aby ciasto nie przywarło do blatu).
Rozwałkowany płat ciasta smarujemy obficie mąką – zapobiegnie to sklejaniu makaronu. Ciasto rolujemy w „roladę” i zaczynamy krojenie. Kroimy w jak najcieńsze paseczki uważając by nie zgnieść rulonu.
Gdy skończymy, posypujemy wstążki makaronu mąką – aby się nie posklejały. Czynność powtarzamy do wykorzystania całości ciasta.

W dużym garnku zagotowujemy wodę z dodatkiem soli i odrobiną oleju. Wrzucamy partiami wstążki makaronu. Od wypłynięcia gotujemy kilka minut – w zależności od grubości naszego makaronu. Niestety musimy próbować :) Np. moje cienkie niteczki gotowały się 2 minuty.
Gotowy makaron odcedzamy i przelewamy zimną wodą.


Domowy makaron możemy używać dosłownie do wszystkiego – do zup, sosów, dań na gorąco czy sałatek. Dobór mąki również jest dowolny. Ja użyłam pszennej, ale spokojnie można użyć każdy inny rodzaj.  

Oto propozycja wykorzystania makaronu: Rosół z bażanta z domowym makaronem. Przepis na rosół znajdziesz tu.

Voilà! Smacznego,
Weronika

Komentarze